Cum să-ți alegi anvelopele! Sfaturi pentru siguranța ta!

Share
image_pdfimage_print

Anvelopele sunt unele dintre cele mai importante componente ale unui autoturism.

Legislația în vigoare nu prevede o perioadă de timp, în care trebuie să avem anvelope de iarnă pe autoturism, însă acest lucru depinde de condițiile meteorologice. Astfel, șoferii trebuie să aibă cauciucuri de iarnă doar când circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, indiferent de perioadă calendaristică.

În funcție de perioada în care pot fi folosite, anvelopele pot fi de vară, de iarnă sau all season.

Anvelope de vară

STRIAL Touring Anfas preview.jpg

Pot fi folosite la temperaturi de peste 7 grade C, în cea mai lungă perioadă din an. Folosirea acestora pe timp de vară oferă siguranță maximă în timpul condusului, iar distanța de frânare obținută este mai mică decât a unei anvelope de iarnă sau all season. Fiind proiectate să reziste la temperaturi ridicate și având în componență un material compozit de cauciuc rigid, aceste anvelope oferă aderență și manevrabilitate foarte bună pe carosabil umed și uscat.

Anvelope de iarnă

Strial601.jpg

Realizate dintr-un material mai moale, anvelopele de iarnă își păstrează proprietatile la temperaturi de sub 7 grade C, oferind aderență bună chiar și în condții de carosabil acoperit de noroi, zăpadă sau gheață. Compoziția lor chimică oferă nu numai un contact bun cu carosabilul, dar și performanțele de frânare vor crește, în sezonul rece.

Anvelopele all-season

MICHELIN-CrossClimate-16pFace.jpg

Anvelopele all-season, propuse de producători ca soluție intermediară, au avantajul costului inițial mai mic în comparație cu două seturi diferite de anvelope. Puteți folosi acest tip de anvelope în cazul în care locuiți într-o regiune în care temperaturile, în timpul iernii, nu scad sub temperatura de -5 grade C. Aceste anvelope îmbină calitățile anvelopelor de vară și a celor de iarnă, însă, în condiții extreme, sunt inferioare celor destinate unui singur sezon.

Vă invităm să aflați cum alegeți anvelopa potrivită autoturismului.

Cel mai sigur mod de a afla dimensiunea corectă a anvelopelor de pe autoturismul dumneavoastră este să consultați cartea de identitate, unde sunt specificate dimensiunile standard pentru fiecare model de autoturism. Neținând cont de aceste dimensiuni, există riscul ca autoturismul să nu treacă ITP-ul sau, în cazul unui accident, să nu puteți fi despăgubit, deoarece nu respectați indicațiile constructorului.

Alegerea anvelopelor potrivite pentru autoturismul dumneavoastră depinde de mai mulți factori, cum ar fi: vremea în regiunea în care locuiți și circulați, stilul de conducere, tipul de autoturism condus și bugetul dumneavoastră.

Mai departe, vom învăța cum să interpretăm simbolurile de pe anvelopă.

marcaje anvelopa.jpg

195: Lațimea benzii de rulare a anvelopei, măsurată în milimetri.

65: Raportul dintre înălțimea secțiunii transversale a anvelopei și lățimea benzii de rulare a acesteia. 65 înseamnă ca înălțimea reprezintă 65% din lațimea benzii de rulare (65% din 195).

R: Radial, construcția radială a carcasei anvelopei.

B: Bretea, construcție bretea a carcasei anvelopei.

D: Diagonală, construcție în diagonală a carcasei anvelopei.

15: Diametrul cercului interior în inch, exact dimensiunea pe care se potrivește anvelopa.

91: Indice de încărcare. Indică sarcina maximă măsurată în livre, pe care o poate susține o anvelopă la presiunea optimă de umflare. Sarcina maximă masurată în livre și kilograme este menționată în două locuri pe flancul anvelopei.

V: Indice de viteză. Reprezintă viteza maximă la care este proiectată să ruleze în siguranță o anvelopă. Este stabilit de către producatorii auto peste viteza maximă constructivă a mașinii.

TUBELESS: Anvelopa fără camera de aer. Anvelopele moderne de uz normal nu mai folosesc camere de aer pentru etanșeizare, ci un strat de cauciuc sintetic la interior care ia locul acesteia.

DOT: Indică faptul că anvelopa este în conformitate cu Department of Transportation (DOT)

ND: Țară de fabricație

PDV9: Codul fabricii

INHR: Codul dimensional

4312: Săptămâna și anul fabricației – săptămână 43 din anul 2012.

M + S: Marcajele pentru noroi (MUD) și zăpadă (SNOW). Indică faptul că anvelopa este, conform regulilor europene, o “anvelopă de zăpadă”.

RFT, ROF, DSST, SSR, SST, XRP, RUNFLAT: specificații ce desemnează anvelopele runflat. Acestea beneficiază de flancuri laterale întărite, care îi permit şoferului să ruleze în continuare deşi anvelopa a survenit avarii, care ar fi oprit alte vehicule din cauza unei pene.

Mai jos v-am pregătit câteva sfaturi legate de anvelope, pentru a prelungi viața acestora și a fi în siguranță:

  • Verifică presiunea din anvelope cel puțin o dată la doua săptămâni (când anvelopa este rece);

  • Verifică specificațiile producătorului privind presiunea din anvelope, în funcție de stilul de condus și greutatea totală a autoturismului;

  • Durata medie de viață a unei anvelope este de 5 ani. Verifică eventualele semne de îmbătrânire, crăpături și data de fabricație;

  • Verifică periodic geometria roților, pentru a evita uzura neuniformă a anvelopelor;

  • Adâncimea minimă legală a canelurilor este de 1,6 mm, însă recomandăm ca anvelopele să se schimbe la adâncimea de 2,5 mm;

  • Recomandăm rotirea anvelopelor pe axe, pentru o uzură uniformă;

  • Când schimbați anvelopele de vară, schimbați-le pe toate patru cu cele de iarnă;

  • Ia în calcul indicii de greutate de pe anvelopă și nu încarcă autoturismul mai mult decât permite;

  • Ia în calcul indicii de viteză de pe anvelopa și nu rula cu o viteză mai mare decât este permis;

  • Uzură neuniformă a anvelopelor are o cauză, așa că trebuie mai întâi găsită această cauză și ulterior schimbate anvelopele;

  • Utilizarea roților de urgență (rezervă) se face până la primul service, la viteza maximă specificată pe acestea sau în cartea de service;

  • Nu folosi anvelope de vară la temperaturi de sub 7 gr C și anvelope de iarnă la temperaturi de peste 7 gr C. Compoziția fiecărui tip de anvelopa îi permite să fie eficientă în funcție de temperatură și suprafața de contact. Utilizându-le necorespunzător, acestea își pierd proprietățile dinamice și nu oferă securitate.

Sursa: norauto.ro

439 total views, 1 views today

Share

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*